Abonmajček 2022_23: opis predstav in nagovor selektorice gledališkega programa Yulije Roshine

LUTKOVNO GLEDALIŠČE LJUBLJANA 
ANGELI 
Ugledališčena poezija
Režija: Mala Kline
Starost: 3+
Trajanje: 35 minut
Premiera 8. maja 2021, Oder pod zvezdami

Nastopa performerka, plesalka in koreografinja: Mala Kline

Angeli (2012) je zadnja pesniška zbirka enega naših najbolj priznanih sodobnih pesnikov Toneta Pavčka (1928-2011). Pesnikova literarna oporoka zaokrožuje in končuje njegov izjemen opus, v katerem se v spevih vrtinčijo življenje, ljubezen in zvestoba.

Njegov zdaj že ponarodel, zimzelen pesniški diskurz se skozi Angele prepleta s slutnjo smrti, hkrati pa sega po nečem večjem, mogoče celo večnem: Svoje bele sanje sanjam, / Angeli z dobrimi očmi, / mi jih nosijo in poklanjajo / iz vse bližje večnosti. Ti angeli, ki nas tako ali drugače spremljajo skozi življenje, raje kot nadnaravna in nedosegljiva bitja zaživijo kot znanitelji dobrote in himnični pevci našemu največjemu daru, življenju. Zbirka, ki je na avtorjevo željo izšla na kulturni praznik, je že dober teden po izidu doživela ponatis in tako postala eno najbolj priljubljenih domačih literarnih del.

Istoimenska uprizoritev, s katero se na odru Lutkovnega gledališča Ljubljana prvič predstavlja performerka, plesalka in koreografinja Mala Kline, temelji na izbranih pesmih, tistih, ki se navezujejo na otroško dušo in govore o temeljnih otroških kvalitetah kot so čutenje, domišljija, igrivost, radovednost, sanjanje, odkrivanje in ustvarjanje svetov.
Te kvalitete so angeli, ki jih predstava priklicuje in uprizarja. Angeli so prav tako kvalitete, ki jih uporabljata in utelešata igralka in glasbenik v dialogu drug z drugim, med tem, ko iz nič ustvarjata raznolike like, pokrajine in pesmi.
Srčnost in šegavost Pavčkove poezije se prek intenzivnih odrskih podob, zvočnih pokrajin in glasbe izrisuje v reafirmacijo magije in dvojnosti domišljije, ki z roko v roki hodita z na zunaj najbolj prepoznavnemu znaku pesništva - rimo. Poezija, ki na papirju kliče odrasle, v uprizoritvi snuje svet za najmlajše, poln igre, smeha, domiselnosti, sanjaštva in ustvarjalne norosti, s čimer pa ponuja ogledalo notranjemu otroku v vsakem izmed nas. Angeli nas tako kličejo, da jih v vsakdanu ne bi pozabili, da bi se k njim vztrajno vračali in bivali v njihovi bližini in pod njihovim okriljem.

Mala Kline je performerka, koreografinja in piska. Diplomirala je iz filozofije in primerjalne književnosti (Univerza v Ljubljani), magistrirala na področju gledališča (DasArts Amsterdam) ter na Univerzi v Ljubljani v sodelovanju z bruseljskim raziskovalnim centrom a.pass zaključila doktorat iz filozofije o problemu etike v sodobnih uprizoritvenih umetnostih. Je certificirana izvajalka in učiteljica tehnike za imaginacije in sanjanje Saphire™ Work. V svojih avtorskih koreografskih delih, med katerimi izstopajo projekti Eden, Scores for Dreaming in Genesis, črpa iz sanjanja – ustvarjalne prakse, ki temelji na čustvenem in transformativnem delovanju podob, izpeljanem iz tehnik Saphire™. S svojimi deli je gostovala na različnih naših in mednarodnih festivalih, zanje pa je prejela več nagrad, med drugimi nagrado za izjemne dosežke na področju kulture zlata ptica, več plesnih nagrad povodni mož in nagrado Ksenije Hribar za koreografijo (2013). Sodeluje tudi v različnih raziskovalnih, izobraževalnih, izdajateljskih in drugih dejavnostih. Je ustanoviteljica Zavoda Emanat (2005), School of Images Slovenija (2010), DREAMLAB (2011) in ELIAS – School of Prophecy (2018).


SLOVENSKO MLADINSKO GLEDALIŠČE v koprodukciji z zavodom Divja misel – Vodnikova domačija
RAZCUFANE ZGODBE 
Po zgodbah Petra Svetine
Režija: Maruša Kink
Starost: 6+
Premiera: 26. 3. 2022
Trajanje: 70 minut

Igrajo: Lina Akif, Daša Doberšek, Blaž Šef, Stane Tomazin, Pantaloons (Luka Belič, Aljaž Markežič, David Nik Lipovac)

V mesto, naravnost med nas, prihaja karavana. Ne vemo, od kod prihaja in kam gre. Vemo pa, da prav tako skrbno, kot druge karavane tovorijo najdragocenejše blago – žafran, sol, čaj ali čokolado –, naša išče in tovori zgodbe. In na svoji poti najde take za vse priložnosti in potrebe: zgodbo za dober začetek, zgodbo, ki te pogreje, zgodbo, ki te potolaži, razburljivo zgodbo, zgodbo, ki izpolnjuje želje, strašljivo zgodbo, zgodbo, ki išče in na koncu najde srečen in pravičen konec. Štirje pripovedovalci in trije živahni glasbeniki vsepovsod stikajo za zgodbami in v pripovedi vpletajo zvoke, slike, predmete, občinstvo; da se znajde v zgodbi, je njim in nam vendar na voljo ves svet.


LUTKOVNO GLEDALIŠČE LJUBLJANA 
TAJNO DRUŠTVO PGC
Dramska predstava
Starost: 8+
Premiera: oktober 2016
Trajanje: 80 minut

Režija: Mare Bulc
Igrajo: 
Rok Kunaver, Mia Skrbinac k.g./Ajda Toman, Jan Bučar, Matevž Müller, Voranc Boh k.g., Jernej Kuntner, Miha Arh, Nina Skrbinšek in Nina Ivanič

Tajno društvo PGC je legendarno zimzeleno besedilo, otroška klasika. Leta 1958 jo je napisal Anton Ingolič, eden prvih avtorjev, ki je po vojni črpal iz resničnega življenja mladih in v njihovih nevsakdanjih dogodivščinah obravnaval njihove probleme. Ingolič je svojo zgodbo pisal v začetku socialistične epohe, naša zgodba v priredbi Nebojše Popa Tasića pa se dogaja ob njenem koncu, v osemdestih letih. Otroško nedolžnost je Tasić zamenjal z otroško angažiranostjo. Ingoličevi otroci so z oglasnih desk kradli in zbirali risalne žebljičke, tu pa stopijo korak dlje in s temi žebljički obešajo svoje pesmi in parole, kar izzove tudi »politično« reakcijo in sankcije. 

Uprizoritev raziskuje prazen oder, ki spodbuja gledalčevo domišljijo in nastopajočim omogoča številne transformacije v prostoru in času. Igralci domiselno, igrivo in dinamično prehajajo med prizori in različnimi vragolijami tajnega društva. Poleg napete zgodbe, zanimivih karakterjev in svojstvenega humorja ne manjkajo niti resnejše teme. Mihova zgodba nikakor ni zgolj kratkočasna in dinamična zgodba o detektivskem zbiranju risalnih žebljičkov, ampak predvsem zgodba o srčnosti, pogumu in prijateljstvu.

Mare Bulc je gledališki režiser, ki ustvarja tudi kot igralec, pisec dram in dramatizacij ter intermedijski umetnik. Še posebej zadnja leta se intenzivno ukvarja tudi s predstavami za otroke in mlade, h katerim želi pristopiti v eksperimentalnem duhu in prek preizpraševanja ter spreminjanja konvencionalnih izraznih sredstev.


LUTKOVNO GLEDALIŠČE LJUBLJANA
SAPRAMIŠKA 
Lutkovna predstava
Starost: 3+
Premiera: leta 1986, obnova 6. oktober 2016
Trajanje: 40 minut

Avtorica: Svetlana Makarovič
Režiser: Nace Simončič / Brane Vižintin
Avtor likovne podobe: Jaka Judnič
Animatorji lutk: Lena Hribar k. g./Aja Kobe, Lovro Finžgar, Boštjan Sever k. g./Polonca Kores, Marko Ujc k. g./Lea Menard k. g.
Glasovi na posnetku: Svetlana Makarovič (Sapramiška), Ivanka Mežan (Veverica), Ljerka Belak (Regica), Alojz Svete (Doktor Detel), Brane Vižintin (Mišji strahec)

Slovenski otroci si ne morejo predstavljati odraščanja brez pravljic Svetlane Makarovič. Po njenih literarnih predlogah so nastale mnoge lutkovne predstave, ki so osvojile mlade gledalce. Prebrisana in hrabra Sapramiška velja za največjo slovensko lutkovno uspešnico. Najbolj znana gledališka uprizoritev je tista, ki je doživela premiero leta 1986 v Lutkovnem gledališču Ljubljana (režija Nace Simončič) in je neprekinjeno na sporedu do danes.

Sapramiška je dokaz, da današnje otroke pritegnejo tudi bistveno manj spektakularne reči kot sodobna tehnologija, ki pa so tekstovno in izvedbeno prepričljive.

Leta 2016, ob obnovi, so praznovali 40 let slikanice in 30 let od premierne postavitve te legendarne pravljice. Avtor likovne podobe Jaka Judnič je ljubkim lutkovnim junakom, ki jih je zasnoval v slogu svojih risanih filmov iz sredine osemdesetih let prejšnjega stoletja, omogočil več animacijskih možnosti. Milko Lazar je pripravil nove glasbene aranžmaje, nov pa je tudi zvočni posnetek predstave, na katerem bomo lahko poleg Svetlane Makarovič v naslovni vlogi slišali tudi Ivanko Mežan kot Veverico, Ljerko Belak kot Regico, Alojza Sveteta kot Doktorja Detla in Braneta Vižintina kot Mišjega strahca.


MINI TEATER 
OBISK ZA MEDVEDA 
Lutkovna predstava
Starost: 3+
Premiera: 20. september 2019
Trajanje: 45 minut

Avtor: Bonny Becker
Režiserka: Ivana Djilas
Svetovalec za animacijo: Brane Vižintin
Lutke in scena: Barbara Stupica
Igrajo: Vesna Kuzmič, Murat & Jose

Samotarski medved je prepričan, da ne mara obiskovalcev. Ima celo napis na vratih: NE MOTI! OBISKI PREPOVEDANI. A nekega dne na vrata potrka majhna siva miš, ki se ne da kar tako odgnati. Medved se jezi in upira vztrajnemu obisku, vse dokler se ne zgodi nekaj presenetljivega … Živahna zgodba z obilo situacijske komike je ena najbolj odmevnih ameriških slikanic zadnjih let. Slikanica o prijateljstvu, ki je že postala klasika.


MINI TEATER 
KAKEC - KAKČEVE DOGODIVŠČINE
Interaktivna predstava
Starost: 2+

Avtorica: Pernilla Stalfelt
Režija: Ivica Buljan
Avtorji vizualne podobe: sonda3 + toni soprano
Avtor glasbe: Jose
Kostumografka: Ana Savić Gecan

Igrajo: Jose in Petja Golec Horvat

Režiser Ivica Buljan se je v sodelovanju s sondo3 + tonijem sopranom ter z igralcem Joseom lotil režije intermedijskega projekta Kakčeve dogodivščine po zgodbi Kakec švedske avtorice Pernille Stalfelt. Zgodba duhovito in zabavno ter brez zadržkov in tabujev pojasnjuje temo, ki otroke neverjetno zanima in zabava. Po Kakčevih dogodivščinah (Zgodbi o kakcu) nas popeljeta dr. Ek in dž. Ekica, ki temo kakca in kakanja skupaj z otroki obravnavata zelo natančno in z brezmejnim humorjem. Opazujeta njegovo obliko, ki včasih spominja na klobaso, spet drugič pa je lahko podoben storžu, vijaku ali kokosu, primerjata barvo in gostoto glede na to, kaj (po)jemo, spomnita nas, kako je, ko nas muči driska, kaj se zgodi, ko smo zaprti in kako pomembno je, da otroci nosijo pleničke. Skupaj z otroki ugotavljata, kaj so kravjeki, kaj bobki, kurjeki, konjske fige in kaj golobčki, otroci pa se ob tem ves čas neizmerno zabavajo. Toda kakec ni koristen le za naše zdravje. Otroci izvejo, da se kakec lahko spremeni v koristno gnojilo, zaradi katerega cvetijo rožice in rastejo jagode, v Afriki pa iz kakca gradijo celo hiše! 
Če ne prej, tako po predstavi »vsak dobro ve, da brez kakanja ne gre!«


Nagovor obiskovalcev gledališkega programa Avditorija Portorož v sezoni 2022/2023

 “Gledališče je umetnost gledanja vase.”
Augusto Boal (1931-2009)

Dobri dve leti po prvem popolnemu zaprtju gledališč in drugih kulturnih ustanov, ki je dodobra prizadelo naše nadaljnje delovanje in več kot za polovico izpraznilo nekatere dvorane, smo se ob letošnjem izboru gledališkega programa za prihajajočo sezono preizpraševali o bistvu, pomembnosti in nujnosti gledališkega ustvarjanja, tako za gledalce, kot tudi za ustvarjalce.
Augusto Boal, brazilski gledališki ustvarjalec, dramski teoretik in politični aktivist, ki je s svojim gledališkim delovanjem veliko prispeval k zmanjševanju nepravičnosti in branil človekove pravice, je verjel, da je človek pravzaprav samostojno gledališče, igralec in gledalec v enem. Menil je, da se v svojem delovanju lahko ne samo opazujemo, ampak lahko svoja dejanja spreminjamo, prilagajamo in izboljšujemo, da bi nato imela drugačen učinek in spremenila (naš) svet.
Gledališče proces gledanja vase intenzivira in pospešuje. Za nas razpira drug(ačen) pogled ne samo nase, ampak tudi na naše bližnje in na samo življenje. Spodbuja nas, da zasledujemo in dajemo moč resnici, da tvegamo in razpiramo nove, raznolike poglede na vse, kar nas obkroža. Gledališče nas tudi opominja, da nismo sami, saj svojo izkušnjo gledališkega dogodka ne delimo le z umetniki, ki nastopajo, temveč tudi s sogledalci. Kot je zapisal irski pisatelj, dramatik, umetnostni in literarni kritik, esejist in aforist Oscar Wilde: "Gledališče smatram kot največjo od vseh oblik umetnosti, saj je najbolj neposreden način, kako lahko človek z drugim deli občutek človečnosti." Oscar Wilde (1854- 1900)

V časih, ki so za in pred nami, se vse bolj kaže, kako zelo pomemben je občutek za lastno resnico. Do nje pa se najhitreje dokopljemo in jo začutimo, če in ko se obrnemo navznoter, vase. V upanju, da se nam boste (ponovno) pridružili in se obdarili s kakovostnim, raznolikim gledališkim programom tako za odrasle, kot tudi za otroke, vas prisrčno pozdravljam.

Selektorica gledališkega programa Avditorija Portorož,
Yulia Roschina


Yulia Roschina, diplomirana gledališka in radijska režiserka, je svojo ustvarjalno pot začela na Primorskem. Po zaključenem študiju v Ljubljani in 15 letih uspešnega ustvarjanja v Sloveniji in tujini, se zdaj ponovno vrača v svoje okolje in ga bogati s pestro paleto svojih izkušenj na področju gledališke umetnosti.

Cena Abonmajčka: 36 €
Vpis Abonmajčka: 1.- 23.9.2022

Galerija